გენერატორების ინსტალაციის წესები

ტიპიური მოთხოვნები და რეკომენდაციები

გენერატორის შენობაში განთავსების წესები 


დიზელის გენერატორის ექსპლუატაციის ნაგებობა უნდა თბებოდეს, შიდა ტემპერატურა არ უნდა იყოს +5°C-ზე ნაკლები. შენობა უზრუნველყოფილი უნდა იყოს ხანძარსაწინააღმდეგო, ელექტრო უსაფრთხოების ზომებით და სანიტარული სტანდარტების შესასრულებლად.


დიზელის გენერატორის დაყენების ოთახის ზომები უნდა უზრუნველყოფდეს საწვავის შევსების, ზეთის შეცვლის, მოვლისა და შეკეთების შესაძლებლობას. კარიბჭე უნდა იყოს საკმარისი ზომის სამონტაჟო და დემონტაჟისთვის ძირითადი რემონტის დროს. დიზელის გენერატორის ნაკრების მომსახურების არეალი დიზელის გენერატორიდან მინიმუმ 1 მეტრია.
დიზელის გენერატორზე სარემონტო სამუშაოების გასაადვილებლად რეკომენდირებულია დიზელის გენერატორის ზემოთ მდებარე მექანიკური ან ელექტრო ამწე (telpher) დაყენება მისი გრძივი ღერძის გასწვრივ.


დიზელის გენერატორის განთავსებისას აუცილებელია გავითვალისწინოთ, რომ კედელსა და რადიატორს შორის დამონტაჟებულია რბილი ჩანართი (არ შედის მიწოდების პაკეტში), რათა თავიდან აიცილოს ვიბრაციის გადაცემა დიზელის გენერატორიდან ოთახის კედელზე და თავიდან აიცილოთ ცხელი ჰაერი ოთახში.


დიზელის გენერატორის კომპლექტის ოთახს გარე კედლებში უნდა ჰქონდეს ღიობები გარე ჰაერის შემოდინებისთვის (გამოიყენება დიზელის ძრავის და გენერატორის ერთეულის და ძრავის თხევადი გაგრილების სისტემის რადიატორის წვისა და გაგრილებისთვის) და ცხელი ჰაერის მოსაშორებლად. გარედან. ჰაერის მიწოდებისა და ამოღების ღიობები დაცული უნდა იყოს წვიმისა და თოვლისგან (ვიზორები, ჟალუზები და ა.შ.). ჰაერის ამოღების ღიობის ფართობი შეესაბამება დიზელის გენერატორის რადიატორის გრილის ფართობს (……m2). შემოდინების ღიობის ფართობი 2-ჯერ აღემატება რადიატორის ცხაურს.


გამონაბოლქვი აირების მოსაშორებლად უნდა დამონტაჟდეს გამონაბოლქვი მილი (არ შედის მიწოდების პაკეტში), რომელიც უნდა იყოს დაკავშირებული დიზელის გენერატორის მაყუჩთან. გამონაბოლქვი მილი უნდა გავიდეს გარეთ კედელში არსებული ნახვრეტით. გამონაბოლქვი მილი აღჭურვილი უნდა იყოს კონდენსატის წყალსატევით, რომელიც მდებარეობს მილის ქვედა ნაწილში შიდა სივრცეში. აკრძალულია დიზელის გენერატორზე შედუღების სამუშაოები, მილების შეერთება ხდება დამჭერებით ან ფლანგებით.


დიზელის გენერატორის დაყენების საძირკველს უნდა ჰქონდეს მასა არანაკლებ 1,5-ჯერ აღემატებოდეს დაყენებული აღჭურვილობის მასას (….. კგ) და დაყრილი იყოს საიზოლაციო მასალებზე. საძირკველი არ უნდა იყოს დაკავშირებული შენობის დამხმარე კონსტრუქციებთან. დიზელის ელექტროსადგური უნდა იყოს დამონტაჟებული წამყვანებზე. ანკერები ხელს უშლიან დიზელის ელექტროსადგურის გრძივი მოძრაობას, მათი ხელახალი დაჭიმვა აკრძალულია.


დიზელის ელექტროსადგურის დამონტაჟების ადგილის ზედაპირი უნდა იყოს ბრტყელი და ჰორიზონტალური. დარღვევების არსებობა გამოიწვევს დიზელის ელექტროსადგურის ჩარჩოს დეფორმაციას ექსპლუატაციის დროს და ძირითადი დანაყოფების დაზიანებას, აგრეთვე ზეთის დონის სენსორის გააქტიურებას.


საკაბელო არხები იატაკზე უნდა იყოს გათვალისწინებული დენის და გადართვის კაბელების დასაყენებლად. ელექტრო ოთახში კაბელების შესასვლელად, ხვრელები უნდა გაკეთდეს კაბელების დიამეტრისა და PUE-ის მოთხოვნების შესაბამისად ელექტრო საკაბელო ხაზების დასაყენებლად.


დიზელის ელექტროსადგურის დასაკავშირებლად უნდა დამონტაჟდეს სადისტრიბუციო დაფა შეყვანისა და გამომავალი ამომრთველებით (არ შედის მიწოდების პაკეტში) დიზელის ელექტროსადგურის საკონტროლო განყოფილების დასაკავშირებლად და დატვირთვის გადართვისთვის.


ელექტრო ოთახში უნდა იყოს ადგილი კედელზე დამონტაჟებული ATS კონტროლისა და დატვირთვის გადართვის განყოფილების (ATS) დასაყენებლად. ბლოკის ზომები: სიგანე - ... მმ, სიმაღლე - ... მმ, სიღრმე - ... მმ (ზომები შეიძლება შეიცვალოს). დატვირთვის გადართვის დანადგარი დაკავშირებულია დიზელის ელექტროსადგურთან დენის და საინფორმაციო კაბელებით დოკუმენტაციაში შეტანილი სქემის მიხედვით.
სადისტრიბუციო დაფა და ATS (ATS) დამონტაჟებულია სიახლოვეს.

-----------------

დიზელის გენერატორის გამოსაყენებლად მომზადება

საგარანტიო ელექტრომომარაგების სისტემის დიზაინის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ეტაპია დიზელის გენერატორის (დიზელის გენერატორის კომპლექტი (DGS) მომავალი მუშაობის ადგილის არჩევა.

ამ შემთხვევაში აუცილებელია შემდეგი მოთხოვნების დაცვა:

დიზელის გენერატორის საკმარისი მიწოდება და გამონაბოლქვი ვენტილაცია;
დიზელის გენერატორის დაცვა გარემო ფაქტორებისგან, მათ შორის ნალექებისგან;
დიზელის გენერატორის დაცვა ზედმეტად მაღალი ან დაბალი ტემპერატურისგან;
დიზელის გენერატორის დაცვა მზის პირდაპირი სხივებისგან და წყლის შესაძლო შეღწევისგან გაზაფხულის წყალდიდობისა და წყალდიდობის დროს;


დიზელის გენერატორის დაცვა ჰაერის მინარევებისა და შეჩერებისგან, მათ შორის სამშენებლო მტვრის, კვამლის, ჭვარტლის, გამონაბოლქვი აირების, ქიმიკატების და ა.შ.


მაგ:დიზელის გენერატორის კომპლექტის ეფექტური გაგრილებისთვის, ისევე როგორც მის ძირითად კომპონენტებთან თავისუფალი წვდომისთვის, დიზელის გენერატორის გარშემო თავისუფალი ადგილი უნდა იყოს მინიმუმ 1 მ პერიმეტრის გარშემო და 1,5 მ ზედა; დახურულ ოთახში დიზელის გენერატორის დაყენებისას აუცილებელია უზრუნველყოს თავისუფალი გადასასვლელი დიზელის გენერატორის ნაკრების მომავალი მუშაობის ადგილზე მიტანისთვის.


აუცილებელია უზრუნველყოს არაავტორიზებული პირების წვდომის შეზღუდვა იმ შენობაში ან ტერიტორიაზე, სადაც დამონტაჟებულია დიზელის გენერატორი.


დიზელის გენერატორის კომპლექტის ღია ადგილებში მოთავსებისას აუცილებელია ყველა ამინდის ხმაურის საწინააღმდეგო გარსაცმები ან კონტეინერის უზრუნველყოფა (დიზელის გენერატორი ჩრდილოეთ კონტეინერში). შიგთავსები ასევე შეიძლება სასარგებლო იყოს დიზელის გენერატორის დროებით დაყენებისას შიგნით ან გარეთ.


-------

დიზელის გენერატორის საფუძველი და მონტაჟი

დიზელის გენერატორის ყველა კომპლექტი მოწოდებულია აწყობილი. მათი ენერგობლოკები (ძრავი, გენერატორი) განლაგებულია კოაქსიალურად და დამონტაჟებულია ხისტი ლითონის ჩარჩოზე (საწოლზე), რომელიც წარმოადგენს დიზელის გენერატორის კომპლექტის საფუძველს.


დანადგარის დამონტაჟებისას ის მყარად უნდა იყოს დამაგრებული სათანადოდ მომზადებულ საძირკველზე. დამაგრება ხორციელდება წამყვანის ჭანჭიკების გამოყენებით დიზელის გენერატორის ნაკრების ფუძის სამონტაჟო ხვრელების მეშვეობით. იდეალური საფუძველია რკინაბეტონის ბალიში. ის უზრუნველყოფს ხისტი საყრდენს, ხელს უშლის დანადგარის ჩამოწოლას და ვიბრაციის გავრცელებას.


საძირკვლის სიგრძე და სიგანე უნდა შეესაბამებოდეს დიზელის გენერატორის ნაკრების საერთო ზომებს, ხოლო სიღრმე უნდა იყოს მინიმუმ 150-200 მმ. მიწის ან იატაკის ზედაპირი სათანადოდ უნდა იყოს მომზადებული და ჰქონდეს სტრუქტურა, რომელსაც შეუძლია გააძლიეროს საძირკვლის წონა ერთეულით.


დიზელის გენერატორის ნაკრების დამონტაჟებისას გათვალისწინებული უნდა იყოს შესაბამისი სამშენებლო რეგლამენტის მოთხოვნები. შენობის კონსტრუქციებს უნდა შეეძლოს დატვირთვის გატარება, რომელიც შეესაბამება საძირკვლის, აღჭურვილობის, აქსესუარების წონას და საწვავის მაქსიმალურ მოცულობას.


თუ არსებობს დიზელის გენერატორის კომპლექტის საოპერაციო ოთახში წყლის შეღწევის საშიშროება (მაგალითად, ქვაბის ოთახში დანადგარის დამონტაჟებისას), საძირკვლის ფენა უნდა აწიოს იატაკის დონეზე.


--------

გენერატორის ვიბრაცია არ არის საჭირო

ძრავის მუშაობის დროს მექანიკური ვიბრაციის გავრცელების მინიმუმამდე შესამცირებლად, დიზელის გენერატორი აღჭურვილია ამორტიზატორებით. დაბალი და საშუალო სიმძლავრის ერთეულების ამორტიზატორები განლაგებულია ვიბრაციული ერთეულების (ძრავა, გენერატორი) სამონტაჟო საყრდენებსა და ლითონის ჩარჩოს (ჩარჩო) შორის, რომელიც არის დიზელის გენერატორის ნაკრების საფუძველი. მათი მონტაჟის დროს ხდება ხისტი კავშირი დიზელის გენერატორის კომპლექტის ფუძესა და ბეტონის საძირკველს შორის. 

მაღალი სიმძლავრის დიზელის გენერატორებში, ძრავა და გენერატორი მყარად არის დამონტაჟებული ბაზაზე, ხოლო ამორტიზატორები ცალკე მიეწოდება. მათი მონტაჟი ხორციელდება ჩარჩოსა და ბეტონის საძირკველს შორის მომავალი ექსპლუატაციის ადგილზე დიზელის გენერატორის ნაკრების დაყენებისას. ნებისმიერ შემთხვევაში, დიზელის გენერატორი საიმედოდ უნდა იყოს დამაგრებული საძირკველზე, რათა არ მოხდეს მისი გადაადგილება ექსპლუატაციის დროს.


ვიბრაციების შესამცირებლად, მოქნილი კავშირები ასევე გათვალისწინებულია საწვავის მილებისთვის, გამონაბოლქვი აირის გამონაბოლქვი სისტემა (ბელი), რადიატორის გასასვლელი ჰაერგამტარი, ელექტროენერგიის და კონტროლის კაბელები, ასევე სხვა გარე დამხმარე მოწყობილობები.


----


გენერატორი მოითხოვს ცივი ჰაერის ნაკადს

ძრავის წვის პალატაში შემავალი ჰაერი უნდა იყოს სუფთა, სუფთა და რაც შეიძლება ცივი. როგორც წესი, ეს არის ჰაერი, რომელიც უშუალოდ აკრავს მოწყობილობას და შეიწოვება დიზელის ძრავზე დამონტაჟებული ჰაერის ფილტრის მეშვეობით. თუმცა, ზოგიერთ შემთხვევაში, მაღალი მტვრის, ჭუჭყისა ან მაღალი ტემპერატურის გამო, განყოფილების ირგვლივ ჰაერი შეუფერებელია წვის კამერისთვის. ამ შემთხვევებში დამონტაჟებულია დამატებითი ჰაერის მიმღები არხი. ის მიდის სუფთა ჰაერის წყაროდან, როგორიცაა შენობის გარე კედელი, ძრავზე დამაგრებულ ჰაერის ფილტრამდე.


დიზელის გენერატორის კომპლექტის მუშაობა ჰაერის ფილტრის გარეშე არ არის რეკომენდირებული, რადგან იზრდება მექანიკური მტვრის, ჭუჭყისა და სხვა უცხო საგნების რისკი, რომელიც შედის დიზელის ძრავში საჰაერო სადინარში.


-----


დიზელის გენერატორის გაგრილება

სტანდარტული დიზელის გენერატორის დაყენების სქემა
შიდა თხევადი გაგრილება

ექსპლუატაციის დროს დიზელის გენერატორის ნაკრები სითბოს მძლავრი წყაროა. მისი ყველაზე სითბოს წარმომქმნელი ელემენტებია ძრავა, ელექტრო გენერატორი და გამონაბოლქვი. ამან შეიძლება გამოიწვიოს ბლოკის საოპერაციო ოთახში ტემპერატურის მომატება და უარყოფითად იმოქმედოს მის მუშაობაზე.


ნეგატიური შედეგების თავიდან ასაცილებლად, ოთახი აღჭურვილი უნდა იყოს შესაბამისი მიწოდების და გამონაბოლქვი ვენტილაციის სისტემით, რომელსაც შეუძლია გამოიტანოს გამომუშავებული სითბო. მისი დაპროექტებისას აუცილებელია ჰაერის ნაკადის სწორად ორიენტირება. ჰაერი ოთახში უნდა შევიდეს ელექტრული გენერატორის მხრიდან, გაიაროს დიზელის ძრავის გასწვრივ, შემდეგ გაგრილების სისტემის რადიატორის გავლით და საბოლოოდ გამოწურული იყოს ოთახის გარეთ მყოფი ვენტილატორის მიერ საჰაერო სადინარში.


თუ ცხელი ჰაერი გარეთ არ გამოიდევნება, ის რეცირკულირებული იქნება და გაგრილების სისტემის ეფექტურობა მკვეთრად შემცირდება. ჰაერის შესასვლელი და გამოსასვლელი უნდა იყოს საკმარისი ზომის (გამოითვლება ჩვენი სერვისის ინჟინრის მიერ დიზელის გენერატორისა და ოთახის მონაცემებზე დაყრდნობით), რათა უზრუნველყოს ჰაერის თავისუფალი ნაკადი როგორც ოთახში, ასევე მის გარეთ. მათი ფართობი უნდა იყოს მინიმუმ ერთი და ნახევარი ჯერ მეტი, ვიდრე დიზელის გენერატორის ნაკრების რადიატორის ფართობი.


რეკომენდირებულია დიზელის გენერატორის ადგილმდებარეობის არჩევა შენობაში ისე, რომ გაგრილების სისტემის რადიატორიდან გამომავალი ჰაერი გამოიწუროს პირდაპირ გარედან რადიატორის გარე კედლის ხვრელთან დამაკავშირებელი საჰაერო სადინარში. არხის სიგრძის შესამცირებლად, ძრავა უნდა განთავსდეს რაც შეიძლება ახლოს გარე კედელთან. თუ საჰაერო სადინარი ძალიან გრძელია, მაშინ უფრო ეფექტური გამოსავალი იქნება გარე რადიატორის გამოყენება. ამ შემთხვევაში, გამავალი ჰაერის ნაკადის წინააღმდეგობა არ უნდა აღემატებოდეს ვენტილატორის დასაშვებ სტატიკური წნევას.


დიზელის გენერატორის რადიატორის ფიქსირებულ გამონაბოლქვი სადინართან დასაკავშირებლად აუცილებელია სპეციალური მასალისგან დამზადებული მოქნილი გარდამავალი საჰაერო სადინრის გამოყენება. მისმა სიგრძემ უნდა უზრუნველყოს საკმარისი ვიბრაციის იზოლაცია და დიზელის გენერატორის გადაადგილების შედარებით თავისუფლება.


---

დიზელის გამონაბოლქვი აირები - რა უნდა გავაკეთოთ მათთან

დიზელის ძრავის გამონაბოლქვი გარედან უნდა გამოიყოს სათანადოდ შემუშავებული გამონაბოლქვი სისტემის მეშვეობით, რომელიც არ ქმნის ზედმეტ უკანა წნევას ძრავზე.

გამონაბოლქვი მილთან უნდა იყოს დაკავშირებული შესაბამისი მაყუჩი შიგნიდან ან გარედან.

გამონაბოლქვის შესამცირებლად, გამონაბოლქვი სისტემის კომპონენტები, რომლებიც მდებარეობს შენობაში, უნდა იყოს იზოლირებული. მილის გარე ბოლო უნდა გაიჭრას ჰორიზონტალურთან მიმართებაში 60°-იანი კუთხით ან აღჭურვილი იყოს წვიმის საფენით, რათა არ მოხდეს წვიმის ან თოვლის გამონაბოლქვი სისტემაში შესვლა. თუ შენობა აღჭურვილია კვამლის აღმომჩენი სისტემით, გამოსასვლელი უნდა განთავსდეს ისე, რომ ხელი არ შეუშალოს კვამლის სიგნალიზაციის მუშაობას.

ზოგადად, არ არის რეკომენდირებული დიზელის ძრავის გამონაბოლქვის შერწყმა ღუმელის ან სხვა აღჭურვილობის სადინრებთან, რადგან არსებობს საშიშროება, რომ ერთი სისტემის მიერ გამოწვეული უკანა წნევა უარყოფითად იმოქმედოს სხვების მუშაობაზე. გამწოვების ეს გაზიარება უნდა განხორციელდეს მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ ეს არ აზიანებს ძრავის ან სხვა დანადგარის მუშაობას, რომელიც იზიარებს კაპოტს.

შენობის გარეთ გამონაბოლქვი აირების მოსაშორებლად გამოიყენეთ მაყუჩის სამონტაჟო ნაკრები, რომელიც მოიცავს:

კედლის თერმოკომპენსატორი;
მილსადენის იდაყვი;
დამცავი გარე ვიზორი.


თუმცა, აღსანიშნავია, რომ სწორი გამონაბოლქვი მილები და საყრდენი სამაგრის წნელები არ შედის ქარხნის მიწოდებაში. ხმაურის დამატებითი შემცირება მიიღწევა მაყუჩების სპეციალური კომბინაციის გამოყენებით. თუ ეს არ არის საკმარისი მომხმარებლის მოთხოვნების დასაკმაყოფილებლად, ოთახი შეიძლება აღიჭურვოს სპეციალური დამამშვიდებელი მოწყობილობებით (განზომილებები და განლაგება გამოითვლება), ხოლო კედლები დაფარულია ხმის საიზოლაციო მასალით.


გამონაბოლქვი სისტემის დაპროექტებისას მკაცრად უნდა დაიცვან მოთხოვნა „არ გადააჭარბოთ დიზელის ძრავის მწარმოებლის მიერ მითითებულ დასაშვებ უკანა წნევას“. გადაჭარბებული უკანა წნევა მნიშვნელოვნად ამცირებს მის გამომუშავებას, მომსახურების ხანგრძლივობას და ზრდის საწვავის მოხმარებას.


უკანა წნევის შესამცირებლად გამონაბოლქვი სისტემა უნდა იყოს რაც შეიძლება მოკლე და სწორი. ნებისმიერი დამაკავშირებელი იდაყვის გამრუდების რადიუსი უნდა იყოს მინიმუმ 1,5-ჯერ მეტი მისი შიდა დიამეტრით.
3 მეტრზე გრძელი დიზელის გენერატორების გამოსაბოლქვი სისტემის დიზაინი უნდა იყოს დამტკიცებული მწარმოებლის ან მისი წარმომადგენლის მიერ.


---


დიზელის გენერატორის ექსპლუატაციაში გაშვების სამუშაოების კომპლექტი

პროექტი, რომელმაც გაიარა ექსპერტიზა და შეთანხმება ყველა დაინტერესებულ ორგანიზაციასთან (მომხმარებელი, ენერგონაძე, გოსპოჟნაძორი, ეკოლოგია და ა.

სამშენებლო და სამონტაჟო სამუშაოები:
დიზელის გენერატორის ბლოკის ოთახის მშენებლობა ან არსებული ოთახის შეცვლა დიზაინის შესაბამისად.
დიზელის გენერატორის საძირკვლის მშენებლობა (თავისუფლად დგას, შენობის დამხმარე სტრუქტურებისგან იზოლირებული) ან კონტეინერის დიზელის გენერატორის განყოფილების მშენებლობა.
დიზელის გენერატორის მონტაჟი საძირკველზე.
ჟალუზებისა და გამონაბოლქვი მილის ღიობების მშენებლობა.
დამხმარე აღჭურვილობის დაყენება (შესასვლელი და გამოსასვლელი ბალიშები, გაზის გამონაბოლქვი მაყუჩი, დამატებითი ავზი).


გამონაბოლქვი მილსადენის და მილსადენის დამზადება და მონტაჟი დამატებითი ავზისთვის (ასეთის არსებობის შემთხვევაში).


სამუშაოს ტესტირება და მომხმარებლისთვის მიწოდება.

ელექტრო სამონტაჟო სამუშაოები:
ATS კაბინეტის (AVR), დამცავი ამომრთველების, მექანიკური გადამრთველების, ელექტრო ჟალუზების მონტაჟი.
დიზელის გენერატორის დაკავშირება ATS კაბინეტთან (AVR) - დენის და კონტროლის კაბელი (არხებში, ყუთებში, ოვერჰედის ხაზებში ან თხრილებში, პროექტიდან გამომდინარე) საჭიროების შემთხვევაში, სამაგრების დამონტაჟებით. საკაბელო მარკირება.


ATS-ის (ATS) ქსელთან შეერთების მომზადება - დენის კაბელის დაყენება ჩიპების დამონტაჟებით, კავშირის სქემის აწყობა (ქსელთან დაკავშირების გარეშე). საკაბელო მარკირება.
ჟალუზების ელექტროძრავების შეერთება დიზელის ელექტროსადგურთან (DES), კაბელების დაყენება ყუთებში, უჯრების გასწვრივ, საკაბელო არხებში - პროექტის მიხედვით. საკაბელო მარკირება.


დამიწების მარყუჟის დაყენება ან დიზელის გენერატორის მიერთება არსებულ გრუნტულ მარყუჟთან.
საკაბელო ხაზების და დამიწების მარყუჟების ტესტების ჩატარება და სამუშაოს დამკვეთისა და დაინტერესებული ორგანიზაციებისთვის გადაცემა.

ექსპლუატაციის სამუშაოები:
პროექტთან შესრულებული სამუშაოების შესაბამისობის მონიტორინგი. მიწოდების დოკუმენტაციის კონტროლი.
ელექტრული კავშირების სისწორის შემოწმება, საჭიროების შემთხვევაში შემოწმება.


დიზელის გენერატორის სამუშაო სითხეებით შევსების მონიტორინგი (ზეთი, ანტიფრიზი, დიზელის საწვავი, ელექტროლიტი ბატარეებში).


დიზელის გენერატორის ნაკრების ქსელთან დაკავშირება.
ინსპექტირების ჩატარება   მწარმოებლის მოთხოვნების შესაბამისად.
დიზელის გენერატორის კომპლექტის ტესტირება ყველა რეჟიმში კითხვის მახასიათებლებით (საჭიროების შემთხვევაში გამომავალი მახასიათებლების რეგულირება).
დამკვეთისთვის სამუშაოს გადაცემა  გაშვების სერთიფიკატების გაფორმებით.
ინსტრუქციები მომხმარებლისთვის დიზელის ელექტროსადგურებთან მუშაობის წესებისა და ტექნიკის შესახებ.